I. Перепишите следующие предложения. Определите какой частью речи являются слова, оформленные окончанием – s и какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:
а) признаком 3-го лица единственного числа глагола в Present In-definite;
б) признаком множественного числа имени существительного ;
в) показателем притяжательного падежа имени существительного
Переведите предложения на русский язык.
1.This problem attracts little attention. а)
2.Some tables hang on the wall. б)
3.My friend’s brother is a specialist in computer hardware. в)
4.Automation makes manual labour unnecessary. а)
II. Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на особенности перевода на русский язык определений, выраженных именем существительным.
1.There are only daylight lamps in this room.
2.Several Agricultural Academy professors work at this problem.
3.Our company director wants to see you.
4.Distance education over the world has a history of more than 100 years.
III. Перепишите следующие предложения, содержащие разные формы сравнения, и переведите их на русский язык.
1.The Neva is wider and deeper than Moskva River.
2.Money is one of man’s greatest inventions.
3.Higher incomes make leisure more attractive.
4.Last year he spent less time on English than this year.
IV. Заполните пропуски неопределенными местоимениями: some, any, no.
1.The Metric System has some advantages over the English system.
2.Do you remember any facts from Newton’s biography?
3.The young engineer had no experience in such work.
V. Заполните пропуски нужной формой глагола to be или to have (got). Предложения переведите.
1.He is a second-year student of the Agricultural Academy.
2.My friend has got many interesting English books.
3.I am an engineer.
4.A simple battery has a positive terminal, connected to a carbon rod.
5.Most metals are good conductors.
VI. Перепишите предложения, подчеркните модальные глаголы. Переведите предложения, учитывая значения модальных глаголов.
1.The level of accuracy in measurement (may) differ very widely.
2.Steam (can) be used to drive machinery.
3.(Must) you take part in this work?
4.Atom (should) serve peaceful purposes.
5.They (had to) consider a very important problem.
VII. В разделе а) раскройте скобки, поставив глагол в нужное время. В каждом предложении раздела б) определите видовременную форму и залог глагола-сказуемого. Все предложения переведите на русский язык.
а) 1. I am going to the library tomorrow
2. My friends and I became students two years ago, and in three years we'll become engineers.
3. Man lives on the Earth because plants give him oxygen.
b) 1. Tools are made of steel.
2. During the experiment the air in the laboratory was being purified by two ventilators.
3. Last week he worked 10 hours a day.
а) признаком 3-го лица единственного числа глагола в Present In-definite;
б) признаком множественного числа имени существительного ;
в) показателем притяжательного падежа имени существительного
Переведите предложения на русский язык.
1.This problem attracts little attention.
2.Some tables hang on the wall.
3.My friend’s brother is a specialist in computer hardware.
4.Automation makes manual labour unnecessary.
II. Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на особенности перевода на русский язык определений, выраженных именем существительным.
1.There are only daylight lamps in this room.
2.Several Agricultural Academy professors work at this problem.
3.Our company director wants to see you.
4.Distance education over the world has a history of more than 100 years.
III. Перепишите следующие предложения, содержащие разные формы сравнения, и переведите их на русский язык.
1.The Neva is wider and deeper than Moskva River.
2.Money is one of man’s greatest inventions.
3.Higher incomes make leisure more attractive.
4.Last year he spent less time on English than this year.
IV. Заполните пропуски неопределенными местоимениями: some, any, no.
1.The Metric System has (some, any, no) advantages over the English system.
2.Do you remember (some, any, no) facts from Newton’s biog-raphy?
3.The young engineer had (some, any, no) experience in such work.
V. Заполните пропуски нужной формой глагола to be или to have (got). Предложения переведите.
1.He…a second-year student of the Agricultural Academy.
2.My friend …many interesting English books.
3.I…an engineer.
4.A simple battery … a positive terminal, connected to a carbon rod.
5.Most metals … good conductors.
VI. Перепишите предложения, подчеркните модальные глаголы. Переведите предложения, учитывая значения модальных глаголов.
1.The level of accuracy in measurement may differ very widely.
2.Steam can be used to drive machinery.
3.Must you take part in this work?
4.Atom should serve peaceful purposes.
5.They had to consider a very important problem.
VII. В разделе а) раскройте скобки, поставив глагол в нужное время. В каждом предложении раздела б) определите видовременную форму и залог глагола-сказуемого. Все предложения переведите на русский язык.
а) 1. I (to go) to the library tomorrow
2. My friends and I (to become) students two years ago, and in three years we ( to become) engineers.
3. Man (to live) on the Earth because plants (to give) him oxygen.
b) 1. Tools are made of steel.
2. During the experiment the air in the laboratory was being purified by two ventilators.
3. Last week he worked 10 hours a day.